Αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας
Προς αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας, οφείλουμε, συγκρίνοντας τα στοιχεία από την ημέρα που αναλάβαμε τα καθήκοντά μας (1η Σεπτεμβρίου 2019 δηλαδή 4,5 χρόνια από την έναρξη του προγράμματος) με τα σημερινά, να επισημάνουμε τα εξής:
31/8/2019 | 30/7/2020 | Μεταβολή | |
Προσκλήσεις | 510εκ € | 778εκ € | 52% |
Προτάσεις | 280 | 380 | 36% |
Εντάξεις | 183 | 257 | 40% |
Συμβάσεις | 101εκ € | 149εκ € | 47% |
Πληρωμές | 56εκ € | 82εκ € | 45% |
Πηγή: ΕΥΔ ΠΕΠ Δυτ. Μακεδονίας 31/7/2020
Όπως φαίνεται στον παραπάνω πίνακα:
1) Σε επίπεδο προσκλήσεων, σε 4,5 χρόνια είχαν εκδοθεί προσκλήσεις ύψους 510 εκατομμυρίων, 10 μήνες μετά το ύψος των προσκλήσεων φτάνει τα 778 εκατομμύρια, αύξηση 52%.
2) Σε επίπεδο προτάσεων, δεχτήκαμε 100 προτάσεις σε μόλις 10 μήνες για τις παραπάνω εκδοθείσες προτάσεις, αύξηση 36%.
3) Σε επίπεδο εντάξεων, υπήρξε αύξηση 40% σε μόλις 10 μήνες. Στην πραγματικότητα η αύξηση είναι ακόμη μεγαλύτερη καθώς υπήρχαν μεταφερόμενα έργα από την περίοδο 2007 – 2013 που αντιστοιχούσαν στο 9% του προγράμματος.
4) Σε επίπεδο συμβάσεων έργων, από τα 101 εκατομμύρια, αγγίξαμε τα 150 εκατομμύρια ευρώ, πράγμα που αντιστοιχεί σε αύξηση 47%.
5) Τέλος, σε επίπεδο πληρωμών, το τελευταίο δεκάμηνο πληρώσαμε σε 10 μήνες 25,5 εκατομμύρια, ενώ τα προηγούμενα 4,5 χρόνια είχαν πληρωθεί μόλις 56 εκατομμύρια ευρώ συνολικά, αύξηση 45%.
Ειδικότερα:
Α) Στον άξονα 1 ολοκληρώσαμε την αξιολόγηση των προτάσεων μετά από 2 χρόνια καθυστερήσεων τα οποία οφείλονταν σε θέματα θεσμικού πλαισίου της Κεντρικής Κυβέρνησης. Πρόσφατα εκδόθηκαν τα αποτελέσματα και τα έργα υλοποιούνται κανονικά.
Β) Ο άξονας 2, ήταν τελματωμένος επί 4,5 χρόνια στο 0%, σε μόλις 10 μήνες ενεργοποιήθηκε στο 65% με προϋπολογισμό προσκλήσεων 6,5 εκ. ευρώ ενώ οι προτάσεις τον φορέων ξεπέρασαν κάθε προσδοκία αγγίζοντας τα 16,5 εκ. ευρώ.
Γ) Ο άξονας 3 που αφορά στην επιχειρηματικότητα, αν και καθυστέρησε λόγω COVID 19, ενεργοποιήθηκε η πρόσκληση της εξωστρέφειας ενώ προς το τέλος του καλοκαιριού αναμένεται να εκδοθεί η πρόσκληση για τη γενική επιχειρηματικότητα ύψους 10 εκ. ευρώ.
Δ) Ο άξονας 4 που αφορά στις ενεργειακές αναβαθμίσεις ενέταξε 60 Δημόσια Κτίρια προς ενεργειακή αναβάθμιση ενώ τριπλασίασε και τον προϋπολογισμό του «Εξοικονομώ κατ’ οικον» από 4 εκ. σε 14 εκ. ευρώ για την ενεργειακή αναβάθμιση των κατοικιών της Δυτικής Μακεδονίας
Ε) Ο άξονας 9 που αφορά τον κλάδο της Υγείας, ενεργοποιήθηκε πλήρως στο πλαίσιο του COVID 19 για τη θωράκιση της Υγείας των Δυτικομακεδόνων και την αναβάθμιση των Μονάδων Υγείας μας. Συνολικά 50 εκ. ευρώ δεσμεύτηκαν για εξοπλισμό και νέες κτιριακές υποδομές στα νοσοκομεία μας. Πρωτοφανές ακόμη και σε επίπεδο χώρας.
Ζ) Στον άξονα 10 που αφορά στις υποδομές εκπαίδευσης και τα σχολεία μας, εντάχθηκαν και υλοποιούνται με γοργούς ρυθμούς σημαντικότατα έργα όπως η Πανεπιστημιούπολη της Δυτικής Μακεδονίας (27,5 εκ. ευρώ), η Σχολή Καλών Τεχνών της Φλώρινας(10,5 εκ. ευρώ), το 2ο ΕΠΑΛ της Πτολεμαΐδας (7,5 εκ. ευρώ) και πολλά ακόμη σχολικά συγκροτήματα προϋπολογισμού 13,5 εκ ευρώ.
Σε όλους τους παραπάνω άξονες και όλη αυτή την περίοδο δεν υπήρχε έργο ή δράση που να ανήκε σε κάποιο ειδικό επιχειρηματικό σχέδιο (λ.χ. Business Plan Γούνας) η οποία να ήταν επιλέξιμη και ώριμη και να απορρίφθηκε.
Επιπλέον, πήραμε σημαντικότατες πρωτοβουλίες για την επιτάχυνση του προγράμματος όπως η δωρεάν τεχνική υποστήριξη προς τους Δήμους μέσω της ΜΟΔ Α.Ε. ύψους 900.000 ευρώ και η αναμενόμενη πρόσκληση για την ωρίμανση έργων μέσω τεχνικών μελετών από πόρους του ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας.
Τέλος, σχετικά με το Ταμείο Ανάπτυξης Δυτικής Μακεδονίας (ΤΑΔΥΜ) διευθετήσαμε τις εκκρεμότητές ετών οι οποίες θα το καταστήσουν άμεσα λειτουργικό και αφορούν στην επανασύσταση της πενταμελούς Επενδυτικής Επιτροπής, στην διενέργεια διαγωνισμού εξωτερικού εμπειρογνώμονα και στην απαραίτητη πίστωση του ποσού των επιπλέον 5 εκ. ευρώ από τον Τοπικό Πόρο Ανάπτυξης.
Όλα τα παραπάνω τα αναφέρουμε προς αποκατάσταση της αλήθειας για τις υπεράνθρωπες προσπάθειες που γίνονται τόσο από την πολιτική ηγεσία, όσο και από τη διαχειριστική αρχή και το σύνολο των υπηρεσιακών παραγόντων για το αυτονόητο χρέος μας, δηλαδή τη βέλτιστη αξιοποίηση και την ελαχιστοποίηση του κινδύνου για την αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων για τη Δυτική Μακεδονία.